Isnin, 14 Februari 2011

Pelacuran

Pelacur merujuk kepada lelaki atau wanita yang melakukan hubungan seksual secara sukarela bagi imbuhan wang. Sekiranya secara paksaan, ia ditakrifkan sebagai rogol. Bagi wanita yang menjalin hubungan seksual dengan pasangan terhad, satu atau dua sahaja bagi imbuhan wang, ini dikenali sebagai perempuan simpanan. Bagi lelaki yang menjalin hubungan seksual dengan pasangan terhad, satu atau dua sahaja bagi imbuhan wang, ini dikenali sebagai gigglo.

Di Malaysia, pelacuran Warga asing dari China, Indonesia, Rusia, Uzbekistan, Thailand dan seumpamanya menjadi umpan mereka untuk menarik pelanggan.Dalam waktu yang sama pengusaha dan pemilik spa dan pusat urut menjadi mewah.

Atas alasan desakan hidup dan ingin membiayai kos pengajian menyebabkan ada segelintir pelajat di IPT terjerumus dalam kancah hina ini.Ada juga disebabkan pernah terpedaya dengan kekasih,pernah terlanjur makan mereka menjadi ketagih seks,jalan mudah mereka melacur diri.

Namun ada yang sengaja memilih jalan ini untuk hidup mewah dan bergaya.Sedikit rupa paras yang jelita memudahkan mereka mencari pasaran.Hari ini perniagaan berlandaskan nafsu seks ini begitu laris.Setiap hari dalam media massa dipaparkan pusat-pusat urut dan spa yang diserbu akibat menyalahgunakan permit. Pengusaha spa dan pusat urut tidak berniaga sepertimana yang tertera dalam permit perniagaan sebaliknya berselindung di sebalik permit untuk melakukan kegiatan pelacuran.

Pihak berkuasa hendaklah sentiasa memantau premis-premis yang menjalankan aktiviti spa dan rumah urut. Pihak berkuasa juga hendaklah menjalankan aktiviti mengempurkan sarang perlacuran bagi membendung masalah pelacuran di Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan